Kastrácia u mačiek a kocúrov je rutinný veterinárny zákrok, pri ktorom sa odstránia reprodukčné orgány, čím sa zabráni ďalšiemu množeniu. Vykonanie tohto zákroku je pre majiteľov správne rozhodnutie v prospech mačky aj samotného majiteľa, či už zo zdravotných dôvodov alebo z hľadiska jej chovania.

VÝHODY:

• zabránenie nežiadúceho potomstva
  • zníženie sexuálnej aktivity a túlania-nižšie riziko bitiek s inými mačkami a tým aj poranení (hlavne kocúr)
  • zníženie rizika až úplne eliminovanie niektorých zdravotných problémov (cysty na vaječníkoch, nádory na mliečnych žľazách)
  • zlepšenie komfortu spolunažívania (žiadne ,,ľúbostné serenády“ v období ruje)
  • eliminovanie teritoriálneho značkovania močom (niekedy otázka nevhodného správania)

NEVÝHODY:

• priberanie na váhe-obezita (zle nastavená kŕmna dávka)
  • močové kamene (skoro vykonaný zákrok s nesprávnou diétou)

Kedy je vhodná doba?

U kocúrov odporúčame vykonať tento zákrok určite po dovŕšení 12mesiacov, nakoľko sa do vtedy vyvíja močová rúra, čím sa zredukuje výskyt jej obštrukcie (upchatia) pri močových kameňoch. U mačiek je to obyčajne po prvej ruji najskôr možné alebo týždeň po ukončení tej ďalšej. Počas ruje neodporúčame u mačiek tento zákrok vykonávať z dôvodu vyššieho prekrvenia orgánov a tým aj krvácania. Pred zákrokom je nutná hladovka 12hodín, keďže sa operácia vykonáva v celkovej narkóze.

Po operácii je vhodné mačkám zabezpečiť krmivo pre sterilizované mačky, čím znížite alebo úplne elimunujete riziko tvorby močových kameňov. Netreba zabúdať na dostatok tekutín (voda), ak vaša mačka nepije veľa,skúste jej podávať misky s vodou na miesta kde sa najviac zdržuje (parapety nad radiátormi napr.).

Zmení sa vaša mačka po operácii?

• objavia sa zmeny v podobe zníženia sexuálnej aktivity, teritória značkovania močom či aktivity samotnej, no osobnosť mačky formuje predovšetkým jej genetická výbava, tréning a hlavne vaša pozornosť.

Mala by mať mačka aspoň raz mačatá?

• skorou kastráciou sa znižuje riziko výskytu nádorov na mliečnych žľazách, po mačatách to už nemá takýto prínos.

Treba kocúrov kastrovať?

• práve u vonkajších kocúrov je pozitívny efekt kastrácia, ktorou sa zníži u kocúrov výskyt zranení, chorôb, agresivita, menej sa túlajú, čím sa im život radikálne predĺži.
  • pri bytových kocúroch je to hlavne eliminácia značkovania zapáchajúcim močom.